Sunday, August 14, 2011

KEHEBATAN 'AR-RAYYAN'



Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat satu pintu yang dinamakan pintu 'al-Rayyan' yang hanya dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa. Ditanyakan (oleh pintu tersebut): 'Di manakah orang-orang yang berpuasa?' Maka mereka pun masuk dari pintu tersebut. Setelah semua orang yang berpuasa memasukinya, pintu itu pun ditutup dan tak akan ada lagi yang masuk melaluinya" (HR. Muslim, dari Sahl Ibn Sa'd)


Begitulah istimewanya ar-rayyan..best kan?? Ar-Rayyan berasal dari perkataan Al-Ray yang bermaksud pengairan, segar, dan pemandangan yang indah.


Zain Ibnu al-Munir mengatakan: "Rasulullah mengatakan pintu al-Rayyan ada 'di dalam surga' bukan mengatakan 'bagi surga/pintu surga', agar orang-orang merasa bahawa dalam pintu tersebut terdapat kenikmatan dan kenyamanan syurgawi (kenikmatan di dalam kenikmatan). Maka hal ini akan menambah keinginan dan kerinduan kepadanya."


Sesiapa yang minum dari pintu Ar-Rayyan ni, dikatakan dahaga akan hilang untuk selamanya. Ini adalah ganjaran atas keikhlasan hambaNya dalam menjalankan ibadah. Allah akan memberikan ganjaran pahala orang-orang yang berpuasa, sebagaimana dalam sebuah hadis: "Puasa untuk-Ku, dan Akulah yang akan membalasnya."


Dari Abi Hurairah ra., Rasulullah saw. bersabda: "Barang siapa memberi nafkah isterinya di jalan Allah, maka akan dipanggil dari pintu surga, 'Wahai Hamba Allah! Ini adalah pintu kebaikan.' Barangsiapa termasuk ahli salat, maka akan dipanggil dari pintu al-Shalah. Barangsiapa termasuk ahli jihad, maka akan dipanggil dari pintu al-Jihad. Barangsiapa termasuk ahli puasa, maka akan dipanggil dari pintu al-Rayyan. Dan barangsiapa termasuk ahli sedekah, maka akan dipanggil dari pintu al-Shadaqah. Abu Bakar lantas berkata, 'Demi engkau dan ibuku (ummul mukminin), ya, Rasulullah! Apakah seseorang harus dipanggil dari pintu-pintu itu, dan adakah seseorang yang dipanggil dari pintu-pintu itu seluruhnya?' Rasulullah menjawab, 'Iya. Dan aku berharap semoga engkau termasuk dari mereka." (HR. al-Bukhari).


"Ya Allah jadikanlah puasa kami sebagai puasa orang-orang yang benar-benar berpuasa dan ibadah malam kami sebagai ibadah orang-orang yang benar-benar melakukan ibadah malam, dan jagalah kami dari tidur orang-orang yang lalai. Hapuskanlah dosa kami..wahai Tuhan sekalian alam!! Dan ampunilah kami wahai pengampun segala dosa….."



Monday, August 8, 2011

Cintaku pada Cynodon..=)

Bismillahi Walhamdulillah…


Apa khabar sahabat2? Apa khabar iman?? Bagaimana ramdahan kalian?? Semoga semuanya dalam keadaan baik..masyaAllah betapa rindunya ana pada laman ini..Astaghfirullah atas kelemahan diri ini tidak dapat istiqamah menulis walaupun hanya 2 entry sebulan.


Rindu untuk menulis..


Rindu untuk meluah rasa..


Rindu untuk berkongsi dengan sahabat2 sekalian..


Alhamdulillah hari ini kita masih lagi diberi kesempatan oleh Allah SWT utk terus berada dalam bulan Ramadhan yang sentiasa dirindui. Walaupun ada sedikit kesedihan di hati ana kerana impian untuk menyambut 1 Ramadhan bersama keluarga tidak tercapai. Akhirnya ana masih berada di UMS, masih bertungkus-lumus menyiapkan final year project ana. Allah maha mengetahui…walaupun jauh dari family, jauh dari sahabat2 karib ana, tapi ana masih lagi diberi peluang utk menyambut ramadhan dan meniti hari demi hari di bulan ini dengan santapan rohani insyaAllah..usrah kawasan, iftar beramai2 dengan adik2, tadarus, terawih, qiamullail bersama…Alhamdulillah ana sayang dan rindu saat2 ini..


Entry kali ini, ana just ingin berkongsi mengenai satu lagi ciptaan Allah yang maha hebat. Walaupun kecil, kadang2 org tidak peduli tapi masyaAllah manfaatnya sangat menakjubkan..subhanallah… apa dia?? Nak tahu??


Cynodon dactylon

ni la dia Cynodon dactylon..rumput kesayangan ana..


Apa tu Cynodon dactylon?? Hehe..C.dactylon ni adalah sejenis rumput. Common name nya adalah Rumput Bermuda. Rumput ni adalah bahan kajian ana dalam FYP ni. Hah..ni dia tajuk FYP ana (Screening phytochemical and antimicrobial activity of Cynodon dactylon)


Apa yang istimewanya rumput ni??


"... (iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia." (Ali-'Imran:191)


Sungguh..ana takjub dengan ciptaan Allah ni..benarlah, tidak Engkau jadikan semua ini dengan sia-sia. Setiap ciptaan waima rumput sekali pun terselit seribu satu rahmat dan hikmat yang hanya perlu kita kaji. Rumput yang biasanya dipijak, rumput yang biasanya terbiar, rumput yang biasanya menjadi pest..rupanya bermanfaat kepada manusia. Menakjubkan!!


Cynodon dactylon berasal dari keluarga Poaceae adalah tanaman herba umumnya dikenali sebagai 'Arugampul' di Tamilnadu di India yang tumbuh subur hampir di seluruh India dan sebahagian besar dunia. Secara tradisional, jus daripada tumbuhan ini biasanya digunakan sebagai minuman kesihatan masyarakat di India selatan bagi tujuan perubatan dan dipercayai tumbuhan ini juga mampu merawat pelbagai jenis penyakit secara semula jadi. Di samping itu juga, ia telah dijadikan sebahagian daripada rawatan Ayurvedik bagi merawat penyakit histeria, epilepsi dan ketidakwarasan fikiran manusia (Rajvaidya, 1935). Selain itu juga, di sesetengah kawasan, ia digunakan oleh pengamal perubatan tradisional untuk membersihkan darah, anuria, biliousness, konjuctivitis, Gonore, gatal-gatal dan kakit perut (Chellaiah Muthu et al., 2006.). Kini, pelbagai kajian telah dijalankan bagi mengkaji kesan ekstrak tumbuhan C dactylon terhadap bakteria patogen. (Wah...ana siap bagi citation lagi..hehe..)

lihat ni..ekstrak Cynodon dapat merencat bakteria..emm memang ada potential value

untuk dijadikan ubatan..


Menarik kan???..=) sungguh ana jatuh cinta pada tumbuhan ini...


Mengkaji rumput ni membuatkan ana terfikir..kadang2 kita melihat sesuatu itu seperti tidak berguna tetapi jika diamati, dikaji, diselidiki, rupanya boleh membawa sesuatu manfaat kepada kita. Sampah sarap pun jika di ‘modified’ dengan baik boleh membawa kebaikan. Contohnya baja kompos boleh dihasilkan dengan pemerapan sisa-sisa makanan, daun2 kering etc. Jangan disangka sesuatu yang kecil, terbiar, itu tidak berguna. Pasti terkandung seribu satu rahsia Allah.


"..Dan Kami turunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan daripadanya segala macam tumbuh-tumbuh yang baik." (Surah Lukman;10)


Maha suci Allah, Dia la sebaik-baik pencipta...


bakal saintis muda..insyaAllah..=)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...