Friday, February 20, 2015

Kosong

Bismillah.

Niat di hati, awalnya ingin mencoret sesuatu di laman ini
Sesuatu yang bermanfaat, kononnya
Tapi, dah hampir sejam saya menghadap laptop
Namun, hati terasa kering, terasa kosong
Mana mungkin, saya mampu menulis jika hati di dalam tidak keruan
Mana mungkin, tulisan itu sampai ke hati jika hati di dalam tidak tenang
Beristighfar..beristighfar..teruslah beristighfar
Semoga Dia mengampuni semuanya
Pinta padaNya agar dilerai segala kekusutan
Pinta jua padaNya agar disucikan hati ini
Jika hati yang ada sudah hitam kelam
Pinta saja dikurniakan hati yang 'baru'
Hati yang tenang, penuh cinta hanya kepadaNya
Wallahua'lam.


Friday, February 13, 2015

Perginya Seorang Murabbi

Bismillah.

Pagi yang syahdu
Awan mendung berarak tenang
Seisi alam seolah meratapi
Perginya seorang murabbi ummah
Pergi buat selamanya

Tiada pertalian darah 
Malah tidak pernah bersua muka
Entah mengapa hati ini pilu akan pemergianmu
Air mata tumpah jua saat Al-Fatihah kuhadiahkan kepadamu
Damailah dikau di sana , wahai murabbi tercinta
Moga Syurga Firdaus jadi milikmu jua..

Dikala Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz meninggalkan kita
Begitu ramai hati yang hiba, menangisi pemergian itu
Bagaimana pula saatnya sewaktu kewafatan Rasulullah SAW
Pasti tidak  terungkap dengan kata-kata
Betapa pilunya hati ummat ketika itu
Hinggakan walau beribu tahun berlalu
Hingga kini masih ada air mata yang tumpah 
Saat mengenang pemergian baginda
Allahumma Solli 'ala Muhammad..


Sunday, February 8, 2015

Lupakan Saja

Bismillah.

Dalam hidup saya
Hadir insan2 yang ingin saya ingati sampai bila-bila
Kalau boleh dikenang seumur hidup
Terpahat di hati, mekar di sanubari
Mengingati mereka sahaja, saya sudah tersenyum
Namun, hadir juga insan yang teringin untuk saya lupakan
Malah berharap ia tidak pernah wujud dalam hidup ini
Andai ada button 'delete' dalam kotak memori
Sudah pasti, telah saya delete semua kenangan2 itu
Biar hilang terus, tidak perlu lagi untuk dikenang
Mengingatinya, cuma menyakitkan
Sering kalah dengan air mata


Pejam mata rapat-rapat
Katakan jauh ke dasar hati
Lupakan saja
Lupakan ia
Lupakan semua tentangnya
Usah dikenang lagi
Anggap saja semua itu cuma mimpi
Usah ada air mata lagi selepas ini

Duhai Pemilik Hati
Kuatkan hati ini
Tenangkan hati ini
Redhakan hati ini
Gantikan ia dengan yang lebih baik
Sungguh, Dikau maha mengetahui...

Wednesday, February 4, 2015

Secretive

Bismillah.

Secretive?? Ya, saya seorang yang 'agak' secretive
Saya tidak suka bercerita tentang diri saya pada sahabat2
Apa lagi bercerita tentang kisah hidup saya
Saya jarang berkongsi masalah walau dengan family sekali pun
Saya lebih suka pendam sendiri
Ataupun meluahkan rasa pada cebisan kertas
Kerana bagi saya
Tiada siapa pun boleh tolong saya kalau saya cerita
Lantas saya lebih suka mendengar cerita teman2 berbanding bercerita kisah sendiri

Namun, semakin lama saya semakin sedar
Bahawa hidup ini saya tidak berseorangan
Terkadang saya perlu bersikap lebih terbuka
Teringat pesan seseorang "Its okay to be secretive, but dont too much!"
Benar, sekarang saya akui itu

Baru2 ini saya tiba2 tergerak hati bercerita suatu kisah 
Kisah yang tidak pernah saya ceritakan pada sesiapa
Sahabat itu juga berkongsi kisah berdasarkan pengalamannya
Di akhir perbualan, tiba2 saya rasa tenang
Umpama melepaskan bebanan yang berat yang saya pikul bertahun lamanya

Saya menginsafi
 Terkadang Allah itu menegur kita melalui orang lain
Tidak salah untuk berbincang, berkongsi dengan sahabat2 yang boleh dipercayai
Boleh jadi, teguran, nasihat dari Allah itu disampaikan melalui mereka
Ya, mungkin saya perlu berubah sedikit
Berubah untuk menjadi lebih terbuka dan belajar untuk mempercayai orang lain
Mungkin dari mereka2 itu, saya belajar untuk menjadi lebih matang
Saya perlu sedar, bahawa saya tidak keseorangan.. 
Wallahua'lam.


Sunday, February 1, 2015

Apa Yang Dicari

Bismillah.

Sedar atau tidak
Terkadang dalam hidup ini
Apa yang kita cari itu lah yang kita akan dapat
Lebih kurang sama dengan apa yang kita tanam, itulah yang kita akan tuai
Tanam benih padi, mustahil tuai tomato 
Betul kan? hehe..

Teringat sewaktu saya temankan seorang teman ambil sampel bunga koko 
Dalam hati sebenarnya nak cari pod koko kalau ada
Sebab kajian saya adalah seed koko bukannya bunga koko
Saya cuma menemankan, mana tau kalau2 ada pod koko yang sesuai
Sambil menyelam minum air hehe..
Disebabkan fokus dengan pod, saya tidak perasan bunga koko
Saya asyik tengok bunga koko tu tak banyak
Tapi teman saya itu jumpa banyak bunga koko
Baru saya sedar, sepatutnya saya perlu fokus untuk mencari bunga koko terlebih dahulu
Sebab itu tujuan utama saya 
Mencari pod koko itu cuma sampingan
Lalu, saya fokus betul2 mencari bunga koko
Then, ya rupanya di dahan2 pokok itu ada banyak bunga yang sesuai 

Begitu la..sifir hidup barangkali
Rupanya jika kita inginkan sesuatu
Tetapkan fokus dalam mencari
Betulkan niat
Jangan terpesong
InsyaAllah..kita akan dapat apa yang kita cari sebenarnya
Andai ingin berjaya
Fokuslah mencari jalan untuk menggapainya
Andai ingin mendapatkan sesuatu
Fokus, betulkan niat dan usahalah ke arahnya
Selebihnya tawakal dan doa

SET YOUR GOAL
PLAN AHEAD
DO ACCORDINGLY


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...